Zákon o digitálnych trhoch
Internet v Európe sa čoskoro zmení. Do účinnosti vstúpi Zákon o digitálnych trhoch, ktorý ovládne veľké spoločnosti. Aké presné zmeny prinesie tento zákon?
Zákon o digitálnych trhoch bol schválený v roku 2022 a v roku 2023 Európska únia určila, ktoré spoločnosti budú týmto zákonom ovplyvnené. Už čoskoro nadobudne účinnosť a zmení pravidlá pre veľkých hráčov, konkrétne najväčšie technologické spoločnosti, ktoré momentálne pôsobia v Európskej únii.
V posledných dvoch desaťročiach sa online platformy stali neoddeliteľnou súčasťou našich životov a je takmer nemožné pohybovať sa v online priestore bez toho, aby sme sa stretli so spoločnosťami ako Amazon, Google alebo Facebook. Zákon o digitálnych trhoch však nezahŕňa len tieto spoločnosti. Musia sa mu podriadiť všetky spoločnosti, ktoré boli označené Európskou úniou ako takzvaní “strážcovia brány”.
Strážcami brány môže byť akákoľvek spoločnosť alebo služba
Strážcami brány môže byť akákoľvek spoločnosť alebo služba, ktorá má väčšinovú užívateľskú základňu a tým pádom môže ovplyvňovať úspech iných menších spoločností alebo kontrolovať zákazníkov. Príklady takýchto spoločností môžeme nájsť v Apple a ich iPhonoch, ktoré donedávna používali vlastný konektor lightning. Ďalším príkladom môže byť četovacia platforma ako Messenger alebo WhatsApp, ktorá môže užívateľom komunikáciu so svojimi priateľmi na iných platformách skomplikovať alebo úplne znemožniť. V skratke, strážcovia brány sú spoločnosti, ktoré vďaka svojej dominancii získavajú neprimeranú výhodu oproti konkurencii.
Títo technologickí giganti môžu ďalej formovať smer vývoja technológií a tým ovplyvňovať ekonomiku, spoločnosť, základné práva a demokraciu.
Účel tejto regulácie
Účelom tejto regulácie je zabezpečiť rovnaké podmienky pre všetky digitálne spoločnosti bez ohľadu na ich veľkosť. Tento akt sa postará o jasné pravidlá pre veľké online spoločnosti s cieľom zabrániť im v ukladaní nespravodlivých podmienok podnikom a spotrebiteľom, píše portál Európskeho parlamentu.
Napriek tomu sme často svedkami neférových praktík spoločností, ako je napríklad predinštalovaný softvér v zariadeniach, ktorý nemôžeme ako užívatelia odinštalovať.
Zákon o digitálnych trhoch sa zameriava aj na interoperabilitu medzi jednotlivými platformami. Napríklad spoločnosť WhatsApp umožní cez svoju aplikáciu spravovať aj čety tretích strán, ako sú Google Správy, Messenger a iné. Zatiaľ však nie je jasné, akou formou sa táto podpora prejaví.
Zákon sa týka aj online priestoru
Európska únia chce prostredníctvom Zákona o digitálnych trhoch poskytnúť užívateľom možnosť, ako sa lepšie dopátrať k tomu, na základe akých dát im daná služba odporučila obsah, ktorý im odporučila. Cielená reklama sa zakáže pre mládež a veľké spoločnosti nebudú môcť používať informácie o viere, etnicite alebo sexuálnej orientácii na cielenú reklamu.
Tieto zmeny sa prejavia aj v Zákone o digitálnych službách, ktorý vstupuje do platnosti súčasne so Zákonom o digitálnych trhoch. Jeho cieľom je regulovať, ako spoločnosti pracujú s informáciami o vás a zároveň chrániť užívateľov pred škodlivým a nezákonným obsahom. Pomôže tiež pri odstraňovaní nelegálneho obsahu a zavedie lepšie pravidlá pre ochranu slobody prejavu.
Páčil sa Vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi. Pridajte komentár 🙂 Pridaním sa do Newslettera získate novinky ihneď. Aby ste mali článok poruke a nemuseli ho znova hľadať, pridajte si ho do záložiek vo vašom počítači.